Inkluzívny tím

08.02.2022 21:58
Zo školy

Autor : Lenka Sádecká Ondrášková, Spojená škola, I.Krasku, Púchov

Späť na úvod

Náš inkluzívny tím pracuje v zložení:

PhDr. Lenka Sádecká Ondrášková - špeciálna pedagogička

Mgr. Slávka Lišaníková – sociálna pedagogička

Mgr. Martina Samašová a Bc. Eva Malá – asistentky učiteľa.

Narastajúci počet žiakov s poruchami učenia, aktivity a pozornosti a žiakov s poruchou autistického spektra znamená zmeny pre všetkých zúčastnených na vzdelávacom a výchovnom procese. Aby sme túto zmenu dokázali zvládnuť čo najlepšie, snažíme sa poskytnúť podporu pre žiakov v triedach, učiteľov aj majstrov OV aj formou personálneho posilnenia. Škola sa zapojila do projektu MPC Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II a uzatvorením zmluvy o vzájomnej spolupráci plní špecifický cieľ projeku Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku vzdelávaniu a zvýšiť kompetencie detí a žiakov.

Náš inkluzívny tím pracuje a pomáha nielen žiakom individuálne integrovaným , ale odporu a pomoc poskytuje všetkým žiakom našej školy s ohľadom na ich potreby. Jeho hlavnou úlohou je:

• individuálne pracovať so žiakmi s ŠVVP

• pomáhať dosahovať lepšie výsledky vo výchovno-vzdelávacom procese všetkým žiakom školy

• podporovať formovanie medziľudských vzťahov medzi žiakmi

• prevencia sociálno – patologických javov

• implementovať 7 návykov skutočne efektívnych teenagerov – S. R. Covey do politiky školy.

Inklúzia predstavuje nekončiace úsilie o nachádzanie individuálnych a systémových odpovedí na neustále sa meniacu diverzitu v spoločnosti a v školách. Inklúzia znamená nachádzať spôsoby, ako žiť s rôznorodosťou a ako čerpať z rôznorodosti.

Náš inkluzívny tím ochotne spolupracuje s učiteľmi a rodičmi , pracuje s odporúčaniami poradenských zariadení a pomáha skvalitniť vyučovací proces v škole.

Školská integrácia – je výchova a vzdelávanie žiakov so ŠVVP v triedach škôl a školských zariadení určených pre žiakov bez špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb podľa § 2 písm. s) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami - je to žiak, ktorý kvôli svojmu zdravotnému znevýhodneniu, nadaniu alebo vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí potrebuje úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní. Žiak je považovaný za žiaka so ŠVVP na základe vyšetrenia v zariadení výchovného poradenstva a prevencie a tu mu boli diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Snažíme sa pomocou inklúzie učiť žiakov, že každý človek je jedinečný.

K rozvinutej spoločnosti však patrí aj tolerancia, úcta medzi ľuďmi a podpora tých, ktorí to majú v živote o niečo náročnejšie. Zaoberať sa inakosťou je preto nevyhnutné, obzvlášť pri mladých ľuďoch, ktorí ešte samy hľadajú svoju identitu a miesto v živote.

Dištančné vzdelávanie. Počas obdobia, keď žiaci prechádzajú na dištančnú formu vzdelávania snažíme sa s každým žiakom individuálne komunikovať, riešiť prípadné vzniknuté ťažkosti, pracovať jednotlivo a hľadať také formy výučby, ktoré žiakom aj učiteľom najviac vyhovujú. Nie len z hľadiska vzdelávania je prezenčná forma vzdelávania žiakov na strednej škole dôležitá. Ide o obdobie kedy dochádza k prirodzenému odpútavaniu sa od rodičov.

Dieťa si začína vytvárať vlastný postoj, vlastné názory, vlastné poradie hodnôt a videnie sveta. Základ mu stále dávajú rodičia, no prirodzene ich testuje a spochybňuje. Dospievajúci si vytvára vlastnú identitu, s vlastným JA. Práve v tomto období hrajú rovesníci, učitelia a iné autority napr. tréneri, iní dospelí významnú rolu. Je mimoriadne dôležité v tomto období pozitívne ovplyvňovať formovanie osobnosti a charakteru dieťaťa. Treba mu vytvárať pocit emocionálneho bezpečia a teda, že dieťa môže pokojne prezentovať a povedať svoj názor, ktorý nemusí byť totožný s tým našim. Zároveň ho ale treba učiť rozmýšľať v širších súvislostiach, pracovať na formovaní kritického myslenia, argumentácie, spôsobe komunikácie, rozvoji sociálno-emocionálnych zručností a rozvoji dôležitých vlastnosti do života. Aby bolo dištančné vzdelávanie efektívne treba myslieť aj na ďalšie faktory, ako motivácia študentov, intenzívne využívanie vlastností ako napríklad sebaovládanie, vytrvalosť, samostatnosť, zodpovednosť, čí plánovanie. O aktivitách budeme pravidelne informovať na webových stránkach školy