Hovorme o jedle na Duklianskej
28.10.2025 12:13
Zo školy
Autor : Tatiana Vrábelová, ZŠ Duklianska ul., Bánovce nad Bebravou
Hovorme o jedle na Duklianskej
V týždni od 13. do 17. októbra sa žiaci tried 6. C a 8. B zapojili do súťaže Hovorme o jedle. To, že sa dá téma zdravého životného štýlu prepojiť s modernou hodinou informatiky, nám ukázali žiaci z 8. B triedy.
Na hodine informatiky sa žiaci pustili do zaujímavej úlohy – spojili svet digitálnych technológií s témou zdravého životného štýlu. Pomocou aplikácie Canva a umelej inteligencie ChatGPT sa zamerali na tému: Dodržiavaj pitný režim.
Umelá inteligencia a grafický dizajn
Žiaci do aplikácie AI zadávali rôzne otázky, napríklad: „Vymysli aktivitu na zdôraznenie potreby dodržiavania pitného režimu,“ alebo „Napíš mi nápad na tému pitný režim pre žiakov.“ChatGPTim ponúkol množstvo zaujímavých informácií a nápadov – od pitnej pyramídy až po rozdelenie zdravých a nezdravých nápojov. Z týchto poznatkov potom žiaci vytvárali vlastné plagáty v Canve, ktoré boli nielen estetické, ale aj poučné.V priebehu 45 minút vznikli krásne a originálne plagáty o pitnom režime – dôkaz, že technológie môžu byť výborným pomocníkom pri učení.
Tímová práca a jazykové zručnosti
Žiaci mohli pracovať samostatne, vo dvojiciach alebo v skupinách, čím sa podporila spolupráca aj individualizácia vo výučbe. Niektorí tvorili plagáty aj v angličtine, čo prispelo k rozvoju jazykových kompetencií. Takýto prístup nielen zvyšuje motiváciu, ale aj rozvíja tvorivosť a zodpovednosť žiakov za vlastnú prácu.
Zdravie, chutné jedlo a učenie so zmyslami
Téme jedlo sme sa venovali aj na hodine anglického jazyka. Žiaci si priniesli rôzne druhy ovocia, zeleniny, orechov či zdravých pochúťok – dokonca aj koláč a tortu! Najskôr pripravili jedlo na stôl a spoločne ho pomenovávali v angličtine. Ak si niekto nevedel spomenúť na preklad, mohol si ho vyhľadať online. Potom nasledovalaochutnávka so zavretými očami, počas ktorej žiaci hádali, aký druh ovocia alebo zeleniny ochutnávajú. Spoločne vytvorili zoznam ochutnaných potravín a určovali, či sú sladké, kyslé, horké alebo štipľavé. Týmito aktivitami sme sa zamerali na podporu zdravého životného štýluod útleho veku, pochopenie, že zdravý životný štýl zlepšuje koncentráciu, pamäť a výkon v škole. Praktickými aktivitami smeposilnili nielen vzťahy, ale aj spoluprácu v triede a zábavnou formou sme si zlepšovalijazykové kompetencie.
Na záver
Spojenie digitálnych technológií, kreatívnej práce a praktických aktivít ukázalo, že učenie môže byť zaujímavé, zábavné a navyše prospešné pre zdravie. Žiaci sa nielen naučili niečo nové o jedle a pitnom režime, ale aj zažili, že moderné vzdelávanie môže mať chuť – a to doslova!
Tatiana Vrábelová