2 Očami riaditeľa

23.03.2022 14:02
Zo školy

Autor : Matúš Jablonský, ZŠ Málinec

Späť na úvod

Milí žiaci, rodičia, spoluobčania !

Rok 2021 bol rokom spoločenského útlmu. Bohužiaľ, školy patrili k inštitúciám, ktoré tento útlm poznačil možno najviac. Škola je totiž zmesou vzdelávania, kultúry, športového, spoločenského a kultúrneho života. Všetky tieto menované oblasti nášho života boli COVID-om najviac postihnuté.

To sa prejavilo aj na jej činnosti. Po prvej kovidovej vlne a krátkom letnom nádychu v roku 2020 prišla oveľa silnejšia 2. vlna ochorenia, ktorá poznačila celý prvý polrok kalendárneho roka 2021. Na jeseň 2020 „vyhnala“ na vyučovanie z domu najskôr žiakov 2. stupňa a po Vianočných prázdninách zostali doma aj žiaci 1. stupňa. Tí sa síce do škôl vrátili v polovici februára 2021, no ich starší spolužiaci si domáce vyučovanie (ak sa to tak dá nazvať) predĺžili až do konca apríla 2021. Potom prišlo 2-týždňové adaptačné obdobie a až ku koncu šk. roka sa začalo s normálnym vyučovaním.

Od januára do mája 2021 teda škola nežila žiadnym spoločenským ani kultúrnym životom, s výnimkou niekoľkých aktivít ŠKD, aj to s obmedzeniami (napr. Deň matiek). V telocvični premenenej na obecnú MOM-ku o športovaní do jesene 2021 nemohlo byť ani reči. V aktuálnom šk. roku už môže slúžiť aspoň pre hodiny telesnej výchovy. Krúžková činnosť bola na jeseň spustená len v „núdzovom režime“ – po triedach. Rovnako funguje aj vyučovanie v škole (napr. hodiny telocviku) a tiež ŠKD. Aj kvôli týmto opatreniam a dôslednému sledovaniu epidemiologickej situácie boli v našej škole triedy zatvárané sporadicky (nie viac ako 1-2 triedy naraz).

K dobehnutiu učiva u tých, ktorí to najviac potrebovali (a prejavili záujem!!!) napomohol projekt doučovania žiakov, ktorí bežal v mesiacoch máj-jún 2021 a následne aj na jeseň tohto školského roka. V súčasnosti beží už jeho tretie pokračovanie, lebo záujem o doučovanie stále je, aj keď len u niekoľkých žiakov. Bohužiaľ, v našej obci sa o možnosť doučovania žiaci (ani rodičia) „netrhajú“ – vzdelaniu ako takému sa tu v globálnom pohľade neprikladá váha, ktorá mu v dnešnej dobe reálne prináleží. Niektorí sa „zobudia“ až vtedy, keď majú problém nájsť si prácu, lebo nemajú ukončené ani základné vzdelanie alebo nie sú prijatí na také školy, na aké by si predstavovali. Poobedňajšie aktivity detí boli/sú značne obmedzené, takže o prípadnom preťažovaní a „nestíhaní“ nemôže byť ani reči. Pritom, nepamätám si dobu (a tom tu už 18 rokov), kedy bol pre individuálne vyučovanie/doučovanie v našej škole vytvorený taký priestor ako teraz.

Okrem spomínaného projektu doučovania žiakov boli totiž na podporu individuálneho vyučovania zavedené konzultačné hodiny (každý pondelok medzi 13.30 – 14.30 hod.) a niektorí učitelia sa žiakom venujú aj mimo nich. Cieľom konzultácií je riešiť aktuálne problémy vášho školáka. Je to čas, v ktorom môžete navštíviť hociktorého vyučujúceho a spýtať sa na konkrétne problémy súvisiace s výchovno-vzdelávacím procesom. Učiteľ vám počas konzultačných hodín vie poradiť, čo robiť, aby sa dieťa zlepšilo a napredovalo. Verím, že tieto hodiny budete (po uvoľnení opatrení) naplno využívať. Aj teraz je však možné v uvedenom čas konzultovať s vyučujúcimi telefonicky alebo mailom.

Ďalším prostriedkom pre individuálnu prácu žiakov bolo vytvorenie školskej knižnice a študovne s dvomi notebookmi v priestore bývalej špeciálnej triedy. Študovňu môžu využívať všetci žiaci, ktorí nemajú na učenie sa doma vytvorené vhodné podmienky (napr. PC s internetom). Žiaci si tu môžu na notebooku vytvoriť projekt, precvičovať si učivo z informatiky, resp. využiť priestor na písanie domácich úloh a pod. Som sklamaný z toho, že zatiaľ zíva prázdnotou!

Opakovanému neprospievaniu žiakov by malo zamedziť zavedenie tzv. „znalostného minima“. Žiak, ktorý opakuje ročník dostane na začiatku každého polroka 10-15 otázok z každého nevýchovného predmetu, ktoré ak na konci polroka zvládne aspoň na 70%, zaručujú mu postup do vyššieho ročníka, ak keď celková úroveň vedomostí nie je taká ako by mala byť. Žiadam preto rodičov, ktorých deti opakujú ročník, aby túto možnosť „pozitívnej diskriminácie“ využili a dohliadli aspoň na to, či ich deti tieto otázky z jednotlivých predmetov priebežne ovládajú. Otázky budú zverejnené aj na webovom sídle školy.

Individuálny prístup k žiakom so zdravotným znevýhodnením zabezpečujú v súčasnosti štyria asistenti učiteľa (plus dvaja so skráteným úväzkom na 10 a 5 hodín) a špeciálny pedagóg, ktorý im poskytuje odbornú pomoc. Každému začlenenému žiakovi pomáha min. 1-krát týždenne. Asistenti pomáhajú žiakom v rozsahu, ktorý závisí od závažnosti ich zdravotného znevýhodnenia. Takýmto žiakom je v súčasnosti poskytovaná aj individuálna pomoc v ŠKD pri učení sa, resp. pri vypracovaní domácich úloh. Dôrazne upozorňujem, že práca vychovávateľov a asistentov „neoslobodzuje“ rodičov od kontrolných povinností nad svojimi deťmi, ale má im len napomáhať! U žiakov, u ktorých bolo vzdelávanie na prvom stupni ponechané len na pleciach školy, badať veľké problémy pri prechode na druhý stupeň, keď im už ŠKD a asistenti v popoludňajších hodinách už so školu nepomáhajú.

Napriek kultúrno-spoločenskému útlmu sa na jeseň podarilo realizovať odložený výlet najlepších žiakov školy, odmenených v júni 2021, oddychovo-relaxačný pobyt ŠKD a na dobrej ceste je aj realizácia školy v prírode, ktorá sa na jeseň neuskutočnila kvôli nízkemu záujmu rodičov. Škola plánuje v mesiaci máj alebo jún realizovať aj (z vlani odložený) deň otvorených dverí. Ostáva nám iba veriť, že sa „to“ už celé zlomí a vrátime sa čo najskôr k normálnemu školskému životu.

                                                                                                                             Mgr. Ľuboslav Jablonský riaditeľ