Súkromné tanečné konzervatórium Dušana Nebylu

Profil školy

Súkromné tanečné konzervatórium, Trnava, Kalinčiakova 47, 91701 Trnava

Späť na školu

Zakladateľom Súkromného tanečného konzervatória Dušana Nebylu bol baletný majster DUŠAN NEBYLA.

Súkromné tanečné konzervatórium Dušana Nebylu v Trnave bolo založené 1. septembra 2004. Je prvou a jedinou strednou umeleckou školou svojho druhu v trnavskom samosprávnom kraji.

Denné súvislé 8-ročné štúdium Cieľom výučby na tanečnom konzervatóriu je poskytnúť absolventom v praktickom a teoretickom smere taký stupeň odborného vzdelania, aby boli všestranne, to znamená z odbornej a všeobecno-vzdelávacej stránky, pripravení na svoje budúce povolanie, v súlade s narastajúcimi požiadavkami na tanečného umelca. Celý výchovný proces je zameraný na výchovu mimoriadne talentovaných jedincov, ktorí sú žiakmi školy. V oddelení klasického tanca s hlavným odborným predmetom klasický tanec sa vychovávajú tanečníci, ktorí sú pripravení pre profesionálne pôsobenie v baletných súboroch, v balete, pri opere, operete, televízii, filme a v iných umeleckých inštitúciách. Všetci žiaci školy dostávajú vzdelanie, v ktorom sa uplatňujú umelecké, teoretické a praktické zložky na takom stupni, ktorý im umožňuje po úspešnom ukončení štúdia získať: – zaradenie ako výkonní taneční umelci podľa svojej aprobácie – možnosť ďalej študovať na vysokej škole, aby našli patričné uplatnenie v prípade, keď skončia aktívne umelecké pôsobenie v divadlách a tanečných súboroch a taktiež získavajú oprávnenie vyučovať na základných umeleckých školách Absolvent školy musí získať na úseku všeobecného vzdelávania plné stredoškolské vzdelanie, pričom obsahová stránka niektorých všeobecno-vzdelávacích predmetov pri zachovaní všeobecne platných požiadaviek prispieva špecializovanými učebnými osnovami k posilneniu odbornej výchovy (napr. v predmete Dejepis – s prihliadnutím na dejiny umenia a kultúry, na hodinách predmetu Prírodopis – možno klásť dôraz na zdravovedu, hygienické predpisy, anatómiu svalovej námahy, úrazov a zásady prvej pomoci…). Na odbornom úseku vyučovania absolvent nadobudne najvyššiu kvalifikáciu výkonného tanečníka, aby úspešne obstál na konkurzoch do profesionálnych baletných súborov a divadiel. Absolvent musí byť pohotový a schopný čo najrýchlejšie sa začleniť do repertoáru divadla alebo tanečného súboru, v ktorom bude po ukončení školy pôsobiť. Na teoretickom odbornom úseku sa poslucháč zoznamuje s francúzskou terminológiou techniky klasického tanca, ovláda základné znalosti hudobnej náuky. Dosahuje základné vedomosti z anatómie a fyziológie, má teorertické a historické vedomosti z disciplín, ktoré spadajú do jeho umeleckého smerovania (dejiny tanca a baletu, dejiny divadla, dejiny hudby, teória a metodika tanca, národopis). Každý absolvent je tvárnym interpretom na základe vysokej technickej dokonalosti. Je vedomostne vybavený rozličnými tanečnými technikami a štýlmi tanca (klasický tanec, ľudový tanec, moderný tanec, charakterový tanec, tanec iných národov, tanec s partnerom, tanečná gymnastika, historický tanec a pod.). Vlastný tvorivý úmelecký prínos tanečníka rozvíja sa v predmete Herecká výchova. Neoddeliteľnou súčasťou hlavných predmetov je výučba repertoáru a scénických tanečných čísiel a samotná tanečná prax, v ktorej sa poslucháč oboznamuje s tradičným repertoárom klasických baletov a vrcholnými tanečnými číslami ľudových a charakterových tancov. Podľa stupňa nadania sa žiaci pripravujú na medzinárodné baletné súťaže. Absolvent školy musí mať kladný vzťah k svojej práci, ale aj k práci druhého, musí mať snahu o stále sebavzdelávanie, sledovať a uplatňovať progresívne znaky tanečného umenia. Nesie zodpovednosť za svoje spoločenské vystupovanie i mimo našu republiku. Absolvent školy je vychovávaný k tomu, aby popri trvalom záujme o rozvíjanie odborného majstrovstva získal vedomosti o súčasnej spoločenskej a kultúrnej situácii. Každý absolvent musí odchádzať zo školy s vedomím náročných úloh, ktoré bude na jeho osobu klásť spoločnosť. V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu sa formujú jeho ľudské a morálne kvality tak, aby vedel svoju umeleckú individualitu podriadiť kolektívu, v ktorom bude činný po ukončení štúdia, aby dokázal náročnosťou k sebe pôsobiť príkladom pre ostatných.

Fotogaléria k článku