Lyžiarske denníky

Zo školy

Autor : Igor Dobšovič, ZŠ s MŠ Dolné Orešany

Späť na úvod

V dňoch od 13. do 17. januára sa časť žiakov šiesteho až deviateho ročníka zúčastnila lyžiarskeho výcviku. Zúčastnili sa ho lyžiari pokročilí, začínajúci a aj žiaci, ktorí na lyžiach doposiaľ v živote nestáli. Okrem iného, ako mi bolo povedané z mnohých smerov pred odchodom na výlet, išlo aj o spoločenskú udalosť, a tak nebola núdza o večerný program, výlety v okolí alebo iné doplnkové aktivity. Jednou z takýchto aktivít bola aj bodovacia súťaž v štýle Rokfortu, ale namiesto fakúlt súťažili izby. Body sme získavali hlavne za čistotu v izbách, ale mohli sme získať aj bonusové body, ktoré nám udeľovala samotná pani riaditeľka. Okrem iného, každý deň mala jedna izba takzvanú službu, ktorá zabezpečovala ranné budenie, roznášanie jedla či počítanie žiakov pred chatou.

No a keďže som tento článok nazval Lyžiarske denníky a nie Ako fungoval lyžiarsky ZŠ s MŠ Dolné Orešany, pozrime sa na to, čo sa stalo každý jeden deň.

Deň 1. - Pondelok - 13.01.2020

Naša cesta na Liptov je u konca. Okolo dvanástej hodiny stredoeurópskeho času sme dorazili rýchlikom PSS Lišiak do Ružomberka. Po krátkom transporte sme dorazili na Malinô Brdo. Tam sme sa ešte chvíľu prešli a zároveň prezreli chaty a hotely, ktoré všetky z vonku vyzerali luxusnejšie ako chata, v ktorej sme sa napokon ubytovali. Aj keď jej zariadenie nebolo najmodernejšie, nesťažovali sme si. Po obede nastal čas sa učiť lyžovať. Pred nami boli dve hodiny intenzívneho tréningu. Ja som sa hrdo zaradil do skupiny úplných začiatočníkov. To znamenalo prvý deň plný malých úspechov a hlbokých pádov.

Po fyzicky i psychicky náročnom lyžovaní sme chvíľočku vypĺňali pracovné listy. Nasledovala večera, na ktorej som si pochutil hneď dvakrát, lebo som sa rozhodol dopriať si dupľu, a hneď po nej kvíz za bonusové body. Ten náš tím zvládol výborne. A ako zlatý klinec večera sme v jedálni odsunuli stoly, naladili nejakú hudbu a začalo sa tancovať. Nerád sa chválim, ale na parkete som to naozaj rozbalil, aj keď výber hudby môjmu štýlu nevyhovoval. To si všimla i pani riaditeľka a spolu s ďalšími tanečníkmi sme boli ocenení piatimi bodmi.

Deň 2. - Utorok - 14.01.2020

Služba nás zobudila ráno o 7:30 - štyri minúty pred východom slnka. Nič moc, ale lepšie ako keby sme v obvyklom čase vstávali do školy. Raňajky boli celkom chutné, no v správnej spoločnosti chutí všetko dobre. Hneď ráno sme sa vybrali lyžovať a nás - skupinu nula - po prvýkrát pustili na vlek. O mojich prvých pokusoch sem pre zachovanie osobnej cti písať nebudem. Našťastie sme sa postupne všetci dostali do výbornej lyžiarskej formy a ku koncu dňa sme si trúfli už aj na prudší vlek, kde sme začali naberať už aj akú takú rýchlosť. Zvyšok dňa sa od pondelka príliš nelíšil. Úlohy, večera a program. No dnes program pripravili žiaci a konal sa event s názvom Izba baví izbu. Ako už názov napovedá, každá izba si pripravila nejaký program a pokúsila sa s ním zabaviť ostatných - niektorí si počínali dobre, niektorí už taký úspech nemali. Izba s najlepším programom získala dôležitých päť bodov do bodovania. Môj tím si pripravil kúzla s kartami a videli sme i pantomímu, limbo a kvíz. Po krátkej učiteľskej porade sa rozhodlo, že päť bodov si pripíše naša izba.

Deň 3. - Streda - 15.01.2020

Budíček, prezliekanie sa a raňajky. Dnešok sa začína rovnako ako včerajšok, samozrejme až na detail, že k raňajkám boli párky. Vlastne celý tento deň sa niesol v znamení kulinárskych špecialít. K obedu sme mali klasiku - pečené kura s ryžou - a na večeru nám služba predostrela tradičné bryndzové halušky. Toto posilnenie nám aj dobre bodlo, lebo streda bola doposiaľ najnáročnejšia. Doobeda sme sa lyžovali najmenej tri hodiny. Prví členovia tímu nula boli povýšení na svah, čo určite patrí medzi najväčšie úspechy celého výcviku. Dlhšiu dobu sme sa lyžovali z toho dôvodu, že poobede nás čakala krátka túra do Vlkolínca. Prehliadli sme si dreveničky, navštívili miestnu farmu, no múzeum bolo zatvorené, a tak sme sa otočili a vybrali sa naspäť do chaty. Ale vydýchnuť sme si nemohli ani tam, keďže nás čakala beseda s horským záchranárom. Až po večeri sme si dopriali trošku oddychu pri animovanom filme.

Deň 4. - Štvrtok - 16.01.2020

Predposledný deň bol pred nami. Bodovacia súťaž vrcholí a služba nás ako vždy zobúdza o pol ôsmej. Na raňajky je paštéta a opäť sa púšťame na lyže. Dnes na nich strávime ešte dlhší čas ako včera. To aj z toho dôvodu, že poobede nás čakal neuveriteľne nabitý program. No aj tento program predčila udalosť, ktorá sa udiala počas našej každodennej dávky lyžovania. Ďalší dvaja začiatočníci sa prvýkrát v živote pustili na svah. Dnes som to bol už aj ja a zišiel som ho trikrát - síce som celú dobu na vlastných nohách nestál ani raz, no myslím si, že s trochou tréningu sa ešte zlepším. Keď sme sa dostali do chaty, nastal čas na vypracovanie ostatných pracovných listov. Prebehla posledná večera a po nej rozlúčková diskotéka. Keďže sme už dostali predlohu, podľa ktorej sme mohli tancovať, sa oproti prvému večeru zapojilo omnoho viac tanečníkov. Ani sme sa nenazdali a prišla najhoršia časť každého výletu - balenie na cestu domov. Zaspali sme rýchlejšie ako zvyčajne a pripravili sme sa na piatok.

Deň 5. - Piatok - 17.01.2020

Posledný deň je tu. Trpké pocity vyrovnali sladké raňajky - vianočka a makovník. Naposledy sme si zalyžovali a dnes sa už všetci, ktorí boli ešte na začiatku úplnými začiatočníkmi, spustili aspoň raz z veľkého kopca. Kvôli ľadu to bolo trošku obtiažnejšie, no nikomu sa nič nestalo. Hneď po obede sme sa dali na odchod. Naložili sme lyže a lyžiarky do auta a s paňou, ktorá sa o nás na chate starala, sme si zaspievali. Lanovkou sme zišli do doliny a keďže ďalší skibus išiel až o dve hodiny, do Ružomberka sme sa vybrali peši. Rýchlo sme sa dostavili na námestie, kde sme mali ešte čas si nakúpiť jedlo do vlaku alebo suveníry. Cez most sme prešli ponad Váh k vlakovej stanici. Tam sme si počkali na rýchlik Považan, z ktorého sme mali možnosť sledovať západ slnka, ktorý okrem dnešného dňa uzavrel aj náš lyžiarsky výcvik.